Ruth Stoltenberg Fotografie
Die vorliegenden Fotografien entstanden innerhalb eines Jahres, zwischen September 2009 und September 2010 und begleiten den Ausbau des ersten Bauabschnitts der HafenCity Hamburg. Hier, zwischen historischer Speicherstadt und Elbe, entsteht ein neues Wohn-, Arbeits- und Freizeitviertel auf einer Fläche von 157 Hektar.
Dieses einmalige Projekt faszinierte mich von Anfang an und so besuchte ich die beeindruckende Großbaustelle in regelmäßigen Abständen: Kräne, Bagger, Gerüste soweit das Auge reicht, Staub, Lärm, geschäftiges Treiben, wo immer man geht. Auf den ersten Blick wirkt dieser dicht bebaute Raum irritierend, chaotisch und teilweise surreal, verweilt man hingegen längere Zeit an einem Ort, so werden Strukturen und Ordnung erkennbar. Ein gigantisches Räderwerk, in dem jeder und alles seine feste Funktion hat und seinen Beitrag zum Gesamtwerk leistet.
Es reizte mich, diese unterschiedlichen Wahrnehmungen fotografisch einzufangen. Dabei konzentrierte ich mich auf das Spiel mit imaginären und realen Räumen und zog die überall präsenten Abbildungen auf Baubannern und Werbeplakaten in meine Arbeit mit ein. Auf diesen Abbildungen sind meist Entwürfe zu sehen, welche die derzeit noch unfertigen Gebäude in ihrem geplanten Endzustand zeigen; Illusionen der Zukunft. Die fiktiven Räume sind so angeordnet, dass sie mit realen Räumen und Objekten verschmelzen. Das betrachtende Auge springt zwischen den verschiedenen Ebenen hin und her, löst Objekte vom konkreten Raum und komponiert schließlich ein neues Bild.
Dieses Spiel mit unterschiedlichen Ebenen beschränkt sich nicht ausschließlich auf einzelne Fotos, sondern bezieht sich auch auf das Zusammenspiel mehrerer Fotos. Ein Bauobjekt präsentiert sich in verschiedenen Bauphasen und Darstellungsebenen und lässt den Betrachter auf seiner Entdeckungsreise zwischen den Fotografien hin- und herwandern.
Statement by Lensculture:
"… The photos certainly do seem to be surrealistic representations for order within chaos. There are layers of space and time, kind of like a Savador Dali painting. It’s interesting how you, “play with imaginary and real spaces.” The images embedded within the images are like promises of a world the viewer will see in the future.
I find the images are very meaningful. For me they talk about the chaos of every day life in the city. They express the vitality and excitement that can be found amidst the bustle of people, trains, cars, bicycles, and construction projects that disrupt our lives so we might have a better future. They make ask questions about what in the photos is real and what is not.
The photos are composed in a way that makes me feel like I am looking through windows or at window reflections, which gives the feeling of moving through multiple visual dimensions. And within the images there are behind-the-scenes clues about the framework of the structures that we see. You speak about them as, “fictional objects and spaces are arranged in such a way that they merge with spaces and objects from reality.”
These photos in your series show the viewer photos of moments when you were aware of the juxtaposition of the objects at these sites - and no one else was. You have a sharp ability to highlight moments of time from vantage points that show us the your observations, feelings, mood, and understanding of the situation. These moments become poetic and I think your images are about the poetry of space. You don’t glamourize the moment or offer “alternative facts”. You say, this is what I saw in a fleeting instant during the creation of this city and while everything was in a state of transformation from one thing to another. Each image is narrative and brings the viewer in to tell a story. I feel like these photos are part of a larger narrative that may be integrally linked to your own life.
The more I look at these photos, the more I see that they contain multidimensional layers of imagery that does appear very painterly. The layering of images helps give the viewer a more informed understanding of the environment you were in. The compositions in the images seem layered with vivid colors and luminosity. It causes the eye to switch back from figure to ground and back again. There is a kaleidoscope of lights and darks and lines that lead the eye masterfully throughout the photos. The eye looks for details and is rewarded the more the viewer studies. I have to say that in a world that is over cluttered with cliché images of cityscapes, I appreciate this creative approach to the subject.
The photos also talk about the sense of order and intermingling of visual space and, for me, are about the movement of light and colors within space. You are masterful with your compositions and highly skilled with your use of color. Your images are very dynamic. They are full of life and beauty!"
©Ruth Stoltenberg 2023